Master Informatique
Création et traitement de la géométrie 3D
Creating and processing 3D geometry



Triangulation of implicit surfaces - D. Rumiano/A. Bouthors/M.
      Nesme/F. Hétroy 2007 Interactive multiresolution surface exploration - S. Barbier/G.-P. Bonneau 2006 Shape modeling by sketching - A. Alexe/L. Barthe/M.-P. Cani/V.
      Gaildrat 2005
Triangulation of implicit surfaces
D. Rumiano/A.Bouthors/M. Nesme/F. Hétroy 2007
Interactive multiresolution surface exploration
S. Barbier/G.-P. Bonneau 2006
Shape modeling by sketching
A. Alexe/L. Barthe/M.-P. Cani/V. Gaildrat 2005

Actualités/News

Enseignants/Teachers

Description

Les données géométriques indispensables aux mondes virtuels sont soit créées interactivement par des artistes, soit issues de la capture d'un objet réel. Ce cours couvre l'ensemble des techniques permettant de représenter, de créer et de traiter la géométrie 3D : après une présentation des différentes représentations surfaciques et volumiques, nous étudions le traitement des données géométriques : filtrage des données réelles, niveaux de détail, lissage, paramétrisation ; un troisième volet est consacré aux méthodes de déformation interactive, de sculpture et de croquis, destinées à la création directe d'un modèle virtuel.

Geometric data, which are essential to virtual worlds, are either interactively created by artists or captured from a real object. The whole techniques to represent, create and process 3D geometry are covered in these lectures: first, the different surface- and volume-based representations are presented, then geometrical data processing is studied: real data filtering, levels of detail, smoothing, parameterization; the third and last part is devoted to present interactive deformation methods, virtual sculpture and sketching for the direct creation of a virtual model.

Planning

Attention ! Ce planning est provisoire et susceptible de modifications.
Caution ! This planning is provisional and may be changed.
Toutes les séances durent 3h et débutent à 9h.
All lectures are 3 hours long and start at 9:00.

Séance 1 - 09/10/2007 - FH Lecture 1 - 10/09/2007 - FH
Introduction au cours ; représentation par points, maillages, géométrie discrète. Introduction to the lectures; point sets, meshes, discrete geometry.
Séance 2 - 16/10/2007 - MPC Lecture 2 - 10/16/2007 - MPC
Courbes et surfaces paramétriques ; surfaces de subdivision. Parametric curves and surfaces; subdivision surfaces.
Séance 3 - 23/10/2007 - MPC Lecture 3 - 10/23/2007 - MPC
Surfaces implicites. Implicit surfaces.
Séance 4 - 06/11/2007 - FH Lecture 4 - 11/06/2007 - FH
Géométrie différentielle discrète ; lissage et simplification de maillages (présentations d'articles). Discrete differential geometry; mesh smoothing and simplification (paper presentations).
Séance 5 - 13/11/2007 - CG + FH Lecture 5 - 11/13/2007 - CG + FH
Paramétrisation de maillages; filtrage et simplification de nuages de points. Mesh parameterization; point set filtering and simplification.
Séance 6 - 20/11/2007 - FH + MPC Lecture 6 - 11/20/2007 - FH + MPC
Reconstruction de surfaces; techniques de modélisation interactive. Surface reconstruction; interactive modeling techniques.
Séance 7 - 04/12/2007 - MPC Lecture 7 - 12/04/2007 - MPC
Déformations; sculpture virtuelle. Deformations; virtual sculpting.
Séance 8 - 11/12/2007 - MPC Lecture 8 - 12/11/2007 - MPC
Modélisation par croquis; présentations d'articles. Sketching; paper presentations.

Bibliographie/Bibliography

More general bibliography about computer graphics

Documents

Geometry processing papers

Envoyez un e-mail à Franck Hétroy dès que vous avez choisi un article. Soutenances (présentation + démo) le 6 novembre 2007.
Send a e-mail to Franck Hétroy as soon as you have chosen a paper. Defense (presentation + demo) on November 6th, 2007.
  1. G. Taubin, "A Signal Processing Approach to Fair Surface Design", SIGGRAPH 1995.
  2. M. Desbrun et al., "Implicit Fairing of Irregular Meshes using Diffusion and Curvature Flow", SIGGRAPH 1999. -> Pierre Bénard & Vincent Nivoliers
  3. S. Fleishman et al., "Bilateral Mesh Denoising", SIGGRAPH 2003 + T.R. Jones et al., "Non-Iterative, Feature- Preserving Mesh Smoothing", SIGGRAPH 2003. -> Guillaume Bousquet & José Manuel Fernández
  4. H. Hoppe, "Progressive Meshes", SIGGRAPH 1996. -> Qadeer Baig
  5. R. Klein et al., "Mesh Reduction with Error Control", Visualization 1996. -> Estelle Duveau & Olha Nagornaya
  6. P. Lindström, "Out-of-Core Simplification of Large Polygonal Models", SIGGRAPH 2000 + M. Garland and P. Heckbert, "Surface Simplification Using Quadric Error Metrics", SIGGRAPH 1997. -> Antoine Méler & Vincent Vidal

Interface de visualisation/Visualization interface

Télécharger l'interface/Download the interface.
Cette interface utilise les bibliothèques OpenMesh et libQGLViewer. Vous devez donc les avoir préalablement installées sur votre machine (ainsi que Qt, sur lequel est basé libQGLViewer).
This interface uses the OpenMesh and libQGLViewer libraries. Hence, you need to have them installed on your machine first (together with Qt, on which is based libQGLViewer).

Données tests/Test data

Voici quelques sites web où vous trouverez des maillages pour vos tests.
Here are some websites where you can find meshes for your tests.